“Her 3 gençten 1’i ne eğitimde ne istihdamda”

“Her 3 gençten 1’i ne eğitimde ne istihdamda”

“Eğitim düzeyinde ilerleme var” iddiası

OECD verilerine göre Türkiye’de de, 25-34 yaş grubunda lise mezunu olmayanların oranı düşüş eğiliminde. 2019’da lise mezunu olmayan genç yetişkinlerin oranı yüzde 41’ken 2025’te bu oran yüzde 28 olarak saptandı.

Eğitimci Feray Aytekin Aydoğan ise bianet’e yaptığı açıklamada bu verinin kaynağının sağlıklı olmadığını şu sözlerle açıkladı:

 “Örgün eğitim verileri gerçeği yansıtmıyor. MESEM’deki okul çağındaki öğrenciler bir gün eğitim alıyor göründüğü için örgün eğitimde (okulda) görünüyor. Bu büyük bir aldatmaca. Devamsızlık verileri ile ilgili de ciddi bir sorun var. Çocuğun okula kayıt olması okulda olduğu anlamına gelmiyor. Eğitim dışındaki öğrenci sayısı (6-17 yaş) bir önceki yıla göre %38,4 arttı. Zorunlu eğitim çağında bulunan 612 bin 814 çocuğun eğitim dışında olduğu görülüyor. Ancak gerçek tablo bu sayının çok ötesi.”

Derslere ayrılan süre

Türkiye’de ilkokulda ders saatlerinin yüzde 30’u okuma–yazma ve edebiyata, yüzde 17’si matematiğe ayrılıyor.

Ortaokulda bu oranlar yüzde 16 ve yüzde 14’e düşüyor.

OECD ortalamasında ise ilkokulda yüzde 25 okuma–yazma ve edebiyat, yüzde 16 matematik; ortaokulda yüzde 14 okuma–yazma ve edebiyat, yüzde 13 matematik.

3-4 yaş OECD’nin gerisinde

3 yaşta okul öncesi eğitime katılım oranı yalnızca yüzde 15 (OECD ortalaması yüzde 79).

5 yaşta Türkiye yüzde 98 ile OECD ortalamasını (yüzde 86) aşsa da, 4 yaşta bu oranın yüzde 50’nin altında olduğu tek ülke.

“Her 3 çocuktan 1’i okula aç gidiyor”

5 Eylül 2025

Eğitim harcamaları OECD’nin çok altında

Türkiye tüm eğitim kademelerinde öğrenci başına en düşük harcama yapan OECD ülkelerinden biri.

Türkiye’de yükseköğretim öncesinde öğrenci başına yıllık harcama: 4.032 dolar (OECD ortalaması 13.527 dolar).

Yükseköğretimde öğrenci başına yıllık harcama 10.825 dolar (OECD ortalaması 21.444 dolar).

2015–2022 arasında OECD ülkelerinde öğrenci başına harcama artarken, Türkiye’de geriledi.

Türk Eğitim Derneği’nin düşünce kuruluşu TEDMEM rapora ilişkin sunduğu görüşünde şu ifadeleri kullandı:

“Öne çıkan veriler, Türkiye’nin eğitimde hem ilerleme kaydettiğini söylüyor hem de çözüm bekleyen alanlara işaret ediyor. Okul öncesi ve yükseköğretime erişim artarken, lise ve üniversite mezunlarının istihdam oranlarının düşük kalması, gençlerin önemli bir bölümünün ne eğitimde ne istihdamda olması ve öğrenci başına yapılan harcamaların OECD ortalamasının oldukça altında kalması raporda dikkat çekiyor.”

(NÖ)

Bir yanıt yazın

E-posta adresiniz yayınlanmayacak. Gerekli alanlar * ile işaretlenmişlerdir